Karantén szociális és mentális hatásai

Karantén szociális és mentális hatásai

Mindannyiunk számára új helyzet az, hogy otthonról, digitálisan kell részt vennünk a tanórákon. Ez egy rendkívüli helyzet, ezért a hatásai is szokatlanok. Ebben a cikkben azt fogom nektek bemutatni, hogy milyen szociális, mentális, illetve fizikai hatásai vannak a külvilágtól való elzártságnak, egy világjárvány tekintetében. A cikket egy felmérés előzte meg, amiben kérdéseket tettünk fel nektek a témával kapcsolatban. Voltak kifejtős kérdések, ahol a ti saját véleményetekre voltunk kíváncsiak, a cikkben ezekre is reflektálni fogok majd. Az első és legalapvetőbb kérdés az volt, hogy örültök-e a digitális oktatás érvénybe lépésének. A válaszok arányai itt láthatók:

A válaszadók majdnem fele a „Nem”-re szavazott. A második legtöbb szavazatot a „Szociálisan nem, de tanulásilag igen” kapta, a harmadik legnépszerűbb válasz pedig az „Igen” volt. Ez nem annyira meglepő eredmény. Részben azért, mert ez mutatja, hogy a berzsenyisek mennyire szeretik az iskolát, illetve az eredményekből látszik, hogy mindenki máshogy gondolkodik és mást érez nélkülözhetetlennek a saját életében. A következő két kérdésből az első a tanulmányokra vonatkozik, a második pedig az iskolai kapcsolatok fenntartására kérdez rá:

Az első diagram szerint a többség közepesen jól tud haladni a tanulnivalókkal. Valaki jobb eredményeket produkál ebben az időszakban, míg mások lerontják a jegyeiket. Ez nagyon sok körülménytől függ. Ahhoz, hogy tanulmányilag jól tudj teljesíteni, kell a motiváció és egy cél, amit abban az évben, vagy félévben el szeretnél érni. Ez sajnos az otthoni tanulás során nehezebben teljesíthető, hiszen magadra vagy utalva és teljes bizonytalanság vesz körül. A másik dolog, ami nagyban hozzájárul a tanulás eredményéhez, az a lelki és mentális egyensúly. Fontos, hogy ne hajszold túl magad és jól tudd beosztani az idődet. Ez valaki számára egyben a digitális, otthoni tanulás legnagyobb előnye is. Vannak határidők, amiket be kell tartani, de közben magad döntheted el, hogy milyen sorrendben haladsz a feladataiddal. A másik pozitív hatása, pedig az, hogy sokkal kipihentebb tud lenni az ember és nem kell korán kelni, ami nagyban hozzájárulhat a jobb teljesítményhez. A második diagram válaszai azt mutatják, hogy a diákok nagy része jól tudja tartani a kapcsolatot az iskolai barátokkal a bezártság idején is. Két nagyobb csoport különíthető el szociálisan a diákok körében: vannak, akik bár szociálisak, de ha nincsenek emberek közelében - automatikusan elzárják magukat a külvilágtól és nem éreznek emiatt hiányt, viszont vannak, akik próbálják valahogy átvészelni ezt az időszakot - keresik az emberek társaságát valamilyen formában. Az iskolában alapvető, hogy minden nap találkozol az osztálytársaiddal és iskolatársaiddal, és ezért fontos, hogy a digitális oktatás során se feledkezz meg róluk, mert így könnyebben át lehet vészelni az egyedüllétet. A kapcsolattartásnak sok formája lehet. Az alábbi diagramon ezt láthatjuk.

A diagram eredményeiből az derül ki, hogy a legtöbben a chat formátumot választják a beszélgetéshez. A második legnépszerűbb társalgási mód a videochat, ezután pedig a hívásra szavaztak a legtöbben. Erre különböző alkalmazásokat is szoktunk használni: Messenger, Instagram, Google Meet, Discord, Snapchat és még sok egyéb ilyen platform. A szabályok betartása mellett a diákok találkozni is szoktak egymással - a fiatalok lelki világának ez nagyon jót tesz, mivel minél többet vannak otthon, sokan annál inkább magányosnak kezdik érezni magukat. Vannak persze olyanok is, akik teljesen nyugodtan tudják kezelni ezt az időszakot. A felmérés során több olyan válasz is született, amelyből kiderül, hogy a tanulók sokkal ingerültebbek az otthoni tanulás során, mint élőben az iskolában. Ennek a legfőbb oka az, hogy nem tudják kiadni magukból a felgyülemlett stresszt és érzelmi hatásokat. Erre az ingerszegény környezet is rátesz egy lapáttal - a diákok be vannak zárva. Ebben a barátok és a családtagok tudnak a legnagyobb mértékben segíteni.

A következő kérdés arra vonatkozott, hogy ki milyen tevékenységeire tud több időt fordítani a mostani helyzetben.

Az eredmények azt mutatják, hogy az emberek nagy százaléka a sportra tud több időt fordítani. Ezután jön a filmek és sorozatok, az olvasás, írás, majd pedig a művészetek. Szinte mindannyian jól ismerjük a Netflixet és az HBO-t, illetve a különböző videójátékokat, ahol minden rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy korlátlan sorozat, film vagy játékmaratonokat tarthassunk. A digitális oktatás alatt könnyen a rabjává tudunk válni ezeknek, így tudnunk kell mértéket tartani. A művészlelkeknek ez az időszak nagyon jól tud jönni, mert van idejük elmélyülni és alkotni, ezáltal sokan jobban is érezhetik magukat otthon. Ezeken kívül a számunkra fontosnak vélt tantárgyakra is nagyobb hangsúlyt tudunk fektetni, legyen az akár humán, akár reál tantárgy. A leggyakoribb és az egyik leghasznosabb tevékenység, amit választhatunk, az a sportolás. Azok, akik rendszeresen járnak egyesülethez, azoknak ez jó szociális forrás lehet és társaságot nyújthat. Két dolog miatt is fontos ilyenkor a sport: az egyik az, hogy - mivel ki tudod engedni az otthon felgyülemlett feszültséget - jobban tudsz koncentrálni a tanulásra. A másik pedig az, hogy fizikailag is szinten tudod tartani a testedet - az egészséged sem romlik meg.

Az következő hatás, amire röviden kitérek, az a fizikai megterhelés. A számítógép, okostelefon és az egyéb fejlett digitális eszközök már jó pár éve szerves részei az életünknek. Az elmúlt évben a világ erre támaszkodott a legnagyobb mértékben, ez azonban káros hatással van a szervezetre. A fény, amit a készülékek kibocsátanak, egy idő után szem- és fejfájást okoz, ezeken túl az oxigénhiány is okozhat fáradtságot és rosszullétet, a gép előtt görnyedés pedig a hátnak, gerincnek nem tesz jót. Hogy ezeket megelőzzük, érdemes csak annyi időt tölteni a gép előtt, amennyit muszáj, és utána kimenni sétálni a szabad levegőre, valamint a különböző sportok erre is megoldást nyújthatnak.

Ebben az időszakban éleződnek ki leginkább a különböző embertípusok és az, hogy ki hogyan tud megbirkózni ezzel a helyzettel. Ki az, aki egyedül is boldogul, és ki az, akinek sok támogatásra van szüksége. A 21. század problémái közé tartozik az elmagányosodás és a digitális világ kérdése. Ezen sajnos a karantén sem segít, de rajtunk múlik, hogy hogyan kezeljük ezeket a megterhelő helyzeteket. Nagyon hirtelen csöppent bele az életünkbe ez a világjárvány, és nagyon hamar kellett a világnak meg az embereknek alkalmazkodnia ehhez. A felmérés során a legtöbb vélemény a diákok részéről egyértelműen az volt, hogy élőben jobb az iskola. Nem tudjuk, hogy meddig fog tartani a veszélyhelyzet, de az biztos, hogy ezek a hónapok mindenki számára tanulságosak és maradandóak lesznek valamilyen formában.

Enikő

Author: Enikő

Stay in touch with the latest news and subscribe to the RSS Feed about this category

Hozzászólások (0)

Comments are closed


No attachment



You might also like

Szarvasbőgés

Iskolánk egyik régi hagyománya a Szarvasbőgés, ami minden év őszén kerül megrendezésre. Idén az érdeklődők a Börzsönybe utaztak, pontosabban Királyrétre. A kirándulás este tíztől hajnali egyig tartott, a kirándulás célja, azaz a szarvasbőgés pedig éjfél és hajnal egy között zajlott.

Folytatás

Mi érdekli a berzsenyiseket, avagy igazak-e a tagozat-sztereotípiák?

Elgondolkozott-e már a kedves olvasó azon, hogy a tagozat-sztereotipiák, amiken olykor olyan jót kacagunk, valóban igazak-e? Igaz-e hogy minden fizikás mérnök és minden humános bölcsész szeretne lenni? Vagy éppen az előitéletek lerombolására vágyik, egy jól megalapozott statisztikai kutatással? Esetleg csak kiváncsi arra mi a diákság kedvenc tantágya? Most lehullik a lepel, és fényderül az igazságra...

Folytatás