Cserediák programok

A cserediákprogram a legtöbb gimnazista életében egy nagyon fontos esemény, hiszen ennek segítségével rengeteg új barátot szerezhetnek, elutazhatnak idegen országokba, jól érezhetik magukat, és – talán ez az egyik legfontosabb és legjobb élmény a cserediákok számára – gyakorolhatják a megtanult nyelveket a velük egykorú diákok segítségével. Itt, a Berzsenyiben is szoktunk szervezni cserediák programokat, több országba is!

Általános tudnivalók

  • A cserediákprogramok egy-egy hétig szoktak tartani, kivéve, ha a szervezők úgy döntenek, hozzátoldanak még valamilyen kirándulást vagy programot (ez történt a lengyel cserén 2019-ben)
  • Mivel a csereprogramok iskolaidőben történnek, valószínű, hogy a diákoknak valamilyen formában részt kell venniük a párjuk iskolai életében (ugyanúgy suliba járnak és tanulnak, vagy a tanárok kitalálnak nekik külön iskolai programot)
  • Ha cserediák vagy, akkor amíg a társad a te országodban van, te adsz otthont neki, ha pedig te mész el a társad országába, az ő családja fog neked otthont adni
  • Illik vinni valami apró ajándékot a cseretársadnak és családjának (általában a diákok ilyenkor az országuk jellegzetes fűszereiből, gyümölcs- és zöldségeiből, édességeiből válogatnak össze egy kisebb csomagot, de van olyan is, aki ajándéktárgyakat vagy hímzéseket ad a társának)

Miért jó cserediáknak lenni?

  • Részesei lehetünk egy külföldi család és közösség életének
  • Barátokat szerezhetünk a világ minden tájáról
  • Nyelvet tanulhatunk
  • Tapasztalatokat és élményeket szerezhetünk
  • Nyitottabbá válunk az idegen kultúrák irányába

Olasz csere

Az olasz cserediákprogramot már nagyon korán beharangozzák a diákoknak, hogy lélekben fel tudjanak készülni az utazásra – hiszen elutazni egy másik országba egy másik családhoz nem biztos, hogy mindenkinek egyszerű. Ennél a cserénél a tanulók először kitöltöttek egy űrlapot, ahová mindenki leírhatta a kedvenc ételeit, filmjeit, van-e hobbija, fiú vagy lány cserét szeretne magának. Ezeknek az űrlapoknak a segítségével állították össze a tanárok párokat. Néhány nappal az űrlapok kitöltése után minden résztvevő kapott egy üzenetet a cseréjétől és megkezdődhetett az összeismerkedés – ennek hála az első találkozásnál már valamennyire ismerték egymást a diákok, nem feszengtek annyira, mintha egyáltalán nem ismerték volna egymást. Az olasz cserediákok repülővel érkeztek meg tavaly február végén, és egy hét múlva vissza is repültek Olaszországba. Az itt tartózkodásuk alatt megismerhették Budapest leghíresebb helyeit (például a Margit szigetet, Deák teret, a Lánchidat és a Parlamentet) és Magyarország híresebb városait (például Veszprémet, Herendet és Szentendrét). A kötelező programokon az összes magyar és olasz csere részt vett, ám a szabadidős programok alatt a pároknak kellett kitalálniuk, mit akarnak csinálni (voltak, akik kirándulni mentek, voltak, akik meglátogatták az Állatkertet, de voltak olyanok is, akiknek az olasz cseréjük lelkesedett az esti bulizásért, ezért éjszakánként szórakozni jártak). Április közepe táján a magyar cserék is ellátogattak Olaszországba, szintén repülőgéppel megtéve a kilométereket, majd utána még négy órát buszoztak, hogy eljussanak Campobassoba, Molise tartomány székhelyére. Ott tartózkodásuk alatt rengeteget tanultak a hely történelméről, sok várost meglátogattak (elmentek Nápolyba, Pompeibe, és Traniba is), és Campobassoban is jól szórakoztak, hiszen megnéztek rengeteg múzeumot, elmentek botanikus kertbe, és persze az olaszok elvitték őket szórakozni(ha már Magyarországon bulizhattak esténként, mutassák meg a magyar cseréiknek, hogy itt is rengeteg szórakozóhely van, nem kell értük aggódni). Az egy hét leteltével a magyar cserediákok hazautaztak, ám rengetegen még a mai napig is tartják a kapcsolatot olasz barátaikkal. (Hollós Karolina cikke alapján)

Lengyel csere

A 2019-ben megszervezett cserediákprogram lengyelországi része megtörtént, ám a magyarországi programok elmaradtak, hiszen a lengyelek ebben az évben jöttek volna látogatóba. Szerencsére a magyar diákok rengeteg élménnyel gazdagodtak, és nagyon reméljük, hogy nemsokára a lengyel diákok is ellátogathatnak hozzánk. Szeptember vége felé került sor a harmadik lengyel cserediák program szczecini fordulójára. Az ebben az évben rendezett cserediákprogram alatt nem csak egymáshoz látogattak el a diákok, hanem a tanároknak és szervezőknek hála be tudtak iktatni egy háromnapos berlini kirándulást. Az itt eltöltött idő alatt nem csak városnézés volt a program, hanem a diákok megismerhették három szemináriumon keresztül a németországi zsidóság helyzetét a második világháború és az azt megelőző évek időszakában. A szemináriumoknak egy-egy nevezetes helyszín adott otthont (például a Wannsee konferenciának helyszínt adó ház, ahol 1942-ben a náci Németország rangosabb vezetői megvitatták a végső megoldás-t). Persze a tanulmányi kirándulás mellett jutott idő a városnézésre is, így például a cserediákok megtekinthették a Reichstagot, a Brandenburgi kaput, illetve a berlini fal maradványait. A magyar cserediákok a berlini kirándulás lezárulta után busszal érkeztek meg szczecini pályaudvarra, ahol a lengyel gyerekek és szüleik fogadták őket. Ezen a héten rengeteg programlehetőségük volt megnézték a várost, koncerteken vettek részt és zeneszerzők műveit hallgatták meg , dokumentumfilmeket néztek, és sétáltak a tengerparton. A diákok rengeteg csodálatos élménnyel gazdagodtak, és a beszámolóik alapján nagyon jól érezték magukat. (Lukács Máté cikke alapján)

Svéd csere

A csereprogram budapesti része szeptember közepe táján zajlott le, a Berzsenyi cserediákjai az International High School of the Gothenburg Region diákjait és tanárait fogadták be egy hétre. A programok vegyesek voltak. Az első este például nem terveztek semmit, így a cseretársak jobban és közelebbről is megismerhették egymást. A svédek az itt eltöltött idejük alatt ellátogattak a Berzsenyibe. Délutáni programként a magyar diákok városnézésre invitálták cseréiket, megnézték a Hősök terét, az Andrássy utat, és a Budai Várat is. Ebben az esetben az egy hét nem pusztán egy városnézős, nyelvtanulós hét volt, hanem egy téma adott keretet – összesen három napon keresztül dolgozták fel a témát, a többin szabadabbak voltak a programok. Ebben az évben a téma a demokrácia és diktatúra volt, a program pedig egy irányított vitával ért véget, ahol mind a svéd, mind a magyar diákok kifejthették véleményüket. Az utolsó két nap nagyon különbözött egymástól; míg az utolsó előtti napon a csapat kirándult Visegrádon, elmentek a Fellegvárba, boboztak és hajótúrát szerveztek, addig az utolsó nap családi napot tartottak, vagyis mindenki kitalált magának és a párjának egy-egy egyéni programot. A magyar cserediákok lelkesen szoktak beszélni erről a csere útról, amit, valljuk be bátran, meg lehet érteni. Azt hiszem, minden diáknak legalább egyszer ki kell próbálnia, milyen is cserediáknak lenni, nem csak a nyelvtanulás miatt, hanem, mert ezekből az élménybeszámolókból kiderül, mennyire jó lehet megismerni egy teljesen másik kultúrát és országot. (Szabó Sára Anna cikke alapján)

Nagy Hajnalka Eszter

Author: Nagy Hajnalka Eszter

Stay in touch with the latest news and subscribe to the RSS Feed about this category

Hozzászólások (0)

Comments are closed


No attachment



You might also like

Beszámoló az IDÖK-vitáról

Eltekintve attól, hogy az IDÖK-választásba is beleszólt a most kialakult helyzet, ez nem...

Folytatás

Rövid beszámoló az A-s kirándulásról

A tanév elején olyan programra került sor, amire a Berzsenyi történetében eddig még eddig nem. Mindenki ismeri a B osztály közösségépítő kirándulását, de ezúttal egy másik osztályt is megszállt a szervezői kedv. A tízedik A-sok úgy gondolták, hogy a kilencedikesek számára megszerveznek egy ismerkedéssel és játékkal teli délutánt, ahol mindkét évfolyam közelebb került egymáshoz, miközben mindenki jól érezte magát.

Folytatás